Trwają testy nowego torowiska na ul. Rakowieckiej na Mokotowie. Dziś wziął w nich udział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Już za kilka dni, w poniedziałek 22 grudnia, trasa zostanie otwarta i pojadą nią pierwsi pasażerowie. Tramwaje wrócą na Rakowiecką po blisko sześciu dekadach przerwy. Kursować nią będzie linia numer 19 – ze Stegien na Piaski. Z tej okazji, w dniu otwarcia nowej trasy, na tory wyjadą także zabytkowe tramwaje.
Wszystko prawie gotowe, dlatego z przyjemnością potwierdzam, że w poniedziałek, 22 grudnia, oddamy mieszkankom i mieszkańcom Warszawy nową trasę tramwajową. Choć to niespełna kilometr torowiska między Puławską a al. Niepodległości, to jest to niezwykle ważny odcinek warszawskiej sieci tramwajowej. Mieszkańcy Stegien i Dolnego Mokotowa zyskają dojazd w rejon SGH i Pola Mokotowskiego – z możliwością przesiadki do metra na stacji Pole Mokotowskie – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy i dodaje:
– Rakowiecką pojedzie linia 19, którą uruchomiliśmy kilka miesięcy temu w związku z oddaniem pętli Stegny. A nowe torowisko to oczywiście znany Państwu standard – czyli zielone tory, z rozchodnikiem.
Wygodniej dla pieszych, więcej zieleniOdcinek torowiska wzdłuż ul. Rakowieckiej, między Puławską a al. Niepodległości, liczy ok. 900 m. Trwają nasadzenia przy torach, które zakończą się wiosną. Razem z tramwajem otwarta zostanie też druga jezdnia al. Niepodległości, a jezdnia ul. Rakowieckiej – między Kazimierzowską a al. Niepodległości – zostanie oddana w I kwartale 2026 r.
Nowa trasa umożliwia dojazd od strony Stegien, Dolnego Mokotowa i Puławskiej bezpośrednio w rejon SGH i stacji metra Pole Mokotowskie. Tory, łączące dwie równoległe trasy tramwajowe, zwiększają elastyczność całej sieci, co jest istotne przy remontach, awariach czy innych zakłóceniach, wpływających na ruch tramwajów.
W sumie, w ramach kontraktu obejmującego Rakowiecką, zbudowano i przebudowano ok. 2400 m toru pojedynczego. To także dwa nowe węzły rozjazdowe oraz pięć nowych platform przystankowych. Duży nacisk położono na zieleń – w sumie będzie tu 1245 m zielonego toru z rozchodnikiem, 46 nowych drzew, około 8 tys. krzewów, 8 tys. bylin i traw ozdobnych oraz 5 tys. roślin cebulowych. Nasadzenia zakończą się wiosną 2026 r.
W ramach inwestycji, którą realizuje Balzola Polska, przebudowano także układ drogowy. Ulica Rakowiecka została „uspokojona” – pojawiły się wyniesione skrzyżowania, a ulica kształtem przypomina wcześniejszy jej odcinek, między Boboli a al. Niepodległości.
Nowe torowisko zostanie uruchomione 22 grudnia – od pierwszych kursów porannych. Teraz trwają ostatnie testy nowej infrastruktury. Sprawdzane są m.in. przystanki czy działanie tablic systemu informacji pasażerskiej.
Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych w ramach projektu budowy tzw. tramwaju do Wilanowa. To element powstającej trasy, która docelowo umożliwi sprawne przejazdy między Wilanowem, Mokotowem, Ochotą i Wolą z pominięciem centrum.
Zmiany w komunikacjiUlicą Rakowiecką pojadą tramwaje linii 19 – ze Stegien na Nowe Bemowo. Z ulicy Goworka składy skręcą w Puławską, a następnie w Rakowiecką. Tramwaje jadące w stronę Bemowa zatrzymają się na dwóch nowych przystankach – Rakowiecka 04 (na ulicy Rakowieckiej za skrzyżowaniem z Puławską) oraz Mokotów-Ratusz 02 (za skrzyżowaniem z Wiśniową). W przeciwną stronę, na Stegny, „dziewiętnastka” zatrzyma się na przystanku Metro Pole Mokotowskie 05 (na ulicy Rakowieckiej za skrętem z Alei Niepodległości) i Mokotów-Ratusz 01 (przed skrzyżowaniem z Wiśniową). To będzie wygodne połączenie Wilanowa i Dolnego Mokotowa m.in. z instytucjami na ulicy Rakowieckiej, np. urzędem dzielnicy Mokotów ze stacją metra Pole Mokotowskie, Szkołą Główną Handlową, Biblioteką Narodową i alternatywny dojazd do Śródmieścia i Dworca Centralnego.
Tramwaj nr 19 na ulicy Rakowieckiej w podstawowym rozkładzie, obowiązującym poza feriami i świętami, będzie jeździł w godzinach szczytu co 8 minut czyli 7 tramwajów na godzinę, co daje ok 1400 miejsc dla pasażerów. To niemal 2 razy więcej niż jadące tą trasą wcześniej autobusy. Ta trasa w pełni zafunkcjonuje po połączeniu z Ochotą przez pole Mokotowskie, a na tym etapie ZTM wprowadza jedną linię.
Na swoich dotychczasowych trasach pozostaną autobusy linii 119, 167 i 168, czyli będą kursowały przez ulicę Stefana Batorego. To będą ich stałe trasy, a dodatkowo przystanki na ulicy Batorego przy skrzyżowaniu z Aleją Niepodległości zmienią swoje nazwy na Metro Pole Mokotowskie.
Zabytkowa liniaZ okazji uruchomienia nowej trasy na tory 22 grudnia wyjadą zabytkowe tramwaje. Linia R będzie kursować na trasie: Plac Narutowicza – Filtrowa – Nowowiejska – Marszałkowska – Puławska – Rakowiecka – Kielecka. Tramwaje będą jeździć w godz. 7:40-19:30. Dokładny rozkład będzie opublikowany na stronie i facebooku Tramwajów Warszawskich – przed uruchomieniem trasy.
Na tory wyjadą dwa tramwaje – 13N („parówka”) oraz wagon typu K („berlinka”). Tego typu tramwajami podróżowali pasażerowie kilka dekad temu, gdy zamykano torowisko na ul. Rakowieckiej. Przejazdy zabytkowymi tramwajami będą bezpłatne.
Zmiany w organizacji ruchuW poniedziałek, 22 grudnia, tuż po północy drogowcy przywrócą ruch na obu jezdniach w alei Niepodległości. Od ulicy Stefana Batorego do Narbutta kierowcy ponowie pojadą w dwóch kierunkach, już po ostatniej (ścieralnej) warstwie asfaltu. Nie będzie skrętu w ulicę Rakowiecką. Z Rakowieckiej od strony Boboli kierowcy pojadą w aleję dwoma pasami – w prawo lub lewo.
Ulica Rakowiecka pomiędzy aleją Niepodległości a ulicą Kazimierzowską pozostanie jeszcze zamknięta. Otwarte zostanie natomiast skrzyżowanie z Wiśniową, ale jadący Rakowiecką od Kazimierzowskiej nie skręcą w lewo do Stefana Batorego.
Wyjazd z Rakowieckiej na Puławską będzie tylko w stronę Ursynowa. Z kolei z nitki ulicy Puławskiej w stronę centrum nie będzie skrętu w lewo w Rakowiecką. Ulica Rakowiecka zostanie w pełni otwarta w I kwartale 2026 r.
Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II” został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym. Koszt całkowity projektu to 2 058 985 636,54 zł, z czego dofinansowanie wynosi 900 mln zł.